gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Ulft, Nederland
Terug

Grensgemeenten sturen brandbrief naar minister over grenscontroles

a636b63f7e399e128fff0770e8ad58fc

De burgemeesters van zesenveertig gemeenten langs de grens met Duitsland of België uiten in een brief aan minister Faber (Asiel en Migratie) hun zorgen over de door het kabinet aangekondige grenscontroles, die op 9 december zouden moeten ingaan. Tot de ondertekenaars behoren de burgemeesters van de Achterhoekse gemeenten Berkelland, Oost-Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk, Aalten, Montferland en Doetinchem. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat weten de zorgen te delen.

Redactie REGIO8 |  | Aangepast op
Het initiatief komt van het bestuurlijk netwerk Grensoverschrijdende Samenwerking (GROS), waarvan de burgemeester van Baarle-Nassau (Noord-Brabant) de voorzitter is. De gemeenten stellen in de brief dat de maatregelen “onvoldoende duidelijk” zijn en dat ze “verwarring” veroorzaken. “De negatieve impact van de maatregelen op onze inwoners en ondernemers mag niet worden onderschat.” De grensgemeenten willen zo spoedig mogelijk in gesprek met het kabinet over de manier waarop de controles worden uitgevoerd.

“We willen daarbij niet alleen onze zorgen delen, maar roepen u ook op om de overlast voor inwoners en ondernemers tot een minimum te beperken, de tijdelijkheid van de maatregelen te waarborgen en de effecten van de controles voortdurend te monitoren en te evalueren.” Kortom: er moet “zo min mogelijk overlast voor onze inwoners en ondernemers” zijn. Weliswaar heeft Faber dit al toegezegd, maar de ondertekenaars vinden dat veel te vaag. “We roepen u op om met een verder uitgewerkt voorstel te komen waarin wordt toegelicht hoe inwoners, grenswerkers en ondernemers zo min mogelijk overlast ervaren. De ondertekenaars wijzen op “mensen die naar school gaan, studeren of werken in onze Belgische en Duitse buurgemeenten en meerdere keren per dag de grens oversteken”.

Overeenkomstig de Verdragen van Schengen mogen landen alleen tijdelijk grenscontroles herinvoeren. Er geldt een maximum van zes maanden. Zo lang hoeft het wat de grensgemeenten betreft zeker niet te duren: “We dringen erop aan de maatregel zo snel als mogelijk af te schaffen en niet op voorhand al voor een periode van zes maanden te laten gelden.” In de grensgemeenten wordt betwijfeld of de controles gaan opleveren waarvoor ze bedoeld zijn: “het bestrijden van illegale migratie”. Ze achten een tijdige evaluatie dan ook noodzakelijk en willen daar als grensgemeenten ook bij betrokken zijn. Op voorhand geven ze de minister alvast meet dat “rekening moet worden gehouden met een toename van het aantal geregistreerde incidenten vanwege de intensievere controles”.

In Duitsland werden de controles al in september ingevoerd. Gemeenten aan weerszijden van de grens hebben ook daartegen hun bezwaren kenbaar gemaakt.

Geschreven door: Sander Grootendorst
Open Grensland

Lees ook

weth bland

De Regisseur, Man met een Missie en Ei van Columbus in Berkelland

Het nieuwe college van Berkelland gaat onder het mom van ‘verbinding’ met een schone lei beginnen aan een nieuwe bestuursperiode, met een ‘nieuw’ bestuursmodel. Zes zaken die zijn opgevallen tijdens de presentatie van het nieuwe raadsprogramma.

LaatsepaaltjeZC0

Laatste paaltje Zwarte Cross de grond in, opbouw officieel begonnen

Met nog zo’n vier weken te gaan tot het feest van de Zwarte Cross weer los barst, zijn de eerste zichtbare voorbereidingen een feit. De nieuwe burgemeester van de gemeente Oost-Gelre, waar het festival gehouden wordt, had de eer om het aller laatste markeerpaaltje de grond in te slaan.

WhatsApp Image 2026-06-22 at 07.21.43

Automobilist zwaargewond na botsing tegen boom in Zelhem

Bij een eenzijdig ongeval op de Halseweg in Zelhem is maandagochtend een automobilist zwaargewond geraakt. De bestuurder kwam door een nog onbekende oorzaak in de berm terecht en botste tegen een boom.

WhatsApp Image 2026-06-21 at 13.52.36

De Graafschap trapt seizoen af met duidelijke ambities en aast op langer verblijf Niemeijer

De Graafschap is zondagmiddag op de velden van ZZC ’20 in Zelhem begonnen aan de voorbereiding op een nieuw seizoen in de Keuken Kampioen Divisie. Onder leiding van de nieuwe hoofdtrainer Thomas Duivenvoorden werd de toon met een pittige en energieke training, gelijk gezet.

GemeentehuisLochem

Samenwerking in Lochem moet jongeren helpen met hun mentale gezondheid

De gemeente Lochem, Welzijn Lochem en het Staring College in Lochem gaan meerdere jaren samenwerken om de mentale gezondheid, weerbaarheid en ontwikkeling van jongeren te versterken. Volgens de gemeente staat de mentale gezondheid van jongeren ook in Lochem onder druk.

minke grob geurtsen dichtbundel

Netterdense deelt persoonlijke levensverhaal in dichtbundel: 'Hoop dat mensen er troost uit halen'

Om ingrijpende gebeurtenissen uit haar leven een plekje te kunnen geven, begon Minke Grob-Geurtsen uit Netterden met het schrijven van gedichten. Wat startte als een manier om haar emoties te verwerken, groeide uit tot haar eerste eigen dichtbundel: ‘Regenboog Zonder Regen’. Met haar gedichten wil ze onderwerpen die vaak onbesproken blijven bespreekbaar maken en anderen hoop, troost en herkenning bieden.