Ulft, Netherlands

Didam en 's-Heerenberg krijgen zebrapaden in 30 kilometerzones

Montferland gaat in de Wilhelminastraat in Didam en in de Molenpoortstraat in 's-Heerenberg twee zebrapaden aanleggen. Dit om de verkeerssituaties in de 30 kilometerzones voor voetgangers veiliger te maken.
Charlotte van de Kant | 16 oktober 2022 13:15 | Aangepast op 16 oktober 2022 13:15
“In een 30 kilometerzone worden in principe geen zebrapaden aangelegd”, geeft raadslid Karin Straatsma van Helder aan. “Maar wij denken dat de in principe uitzondering van toepassing is in het centrum van Didam.” Volgens de fractie is een zebrapad in de Wilhelminastraat wenselijk omdat er onveilige situaties kunnen ontstaan tussen winkelende inwoners en auto’s die hard rijden. “Ik weet dat het centrum bedoelt is als ‘shared space', waar iedereen rekening met elkaar houdt. Maar het lijkt soms wel een ‘shared race’, waardoor het niet meer veilig is." Volgens Sjaak Böhmer van Lokaal Belang Montferland is de situatie in ’s-Heerenberg bij de Molenpoortstraat ook niet veilig: “Ik ben gaan kijken met een verkeersdeskundige en hij heeft zijn ogen uitgekeken, wat daar allemaal gebeurt. Het is een chaos, voetgangers komen links en rechts tussen de vrachtwagens door. In verband met de veiligheid zou het meer dan wenselijk en noodzakelijk zijn om een voetgangersoversteekplaats te creëren bij dit beruchte kruispunt.”

Wethouder Jeanette Derksen geeft aan dat het college rekening houdt met de inrichtingseisen die worden gegeven vanuit Duurzaam en Veilig. “Maar we hebben de mogelijkheid om de zebrapaden toe te passen als er een grote voetgangersstroom is en dat gaan we nu dus ook doen. Ik wil er wel bij vermelden dat dit een hele unieke situatie is.” Freddy van Dijken van D66 daagt het college daarbij ook nog uit om een zebrapad aan te leggen met verschillende kleurtjes, om aandacht te vragen voor de acceptatie van lhbt'ers.

Verkeer ontmoedigen
De fracties van het CDA en VVD zien liever nog geen zebrapaden in Didam en ’s-Heerenberg. “De gedachte achter het centrum van Didam is dat het anders gebruikt zou worden, meer als een verblijfsgebied in plaats van een doorgaande weg voor verkeer”, vertelt Martin Som van de VVD. “Het gebied moet toegankelijk blijven voor auto’s, maar het moet wel ontmoedigd worden. Door een zebrapad aan te leggen worden auto’s toch weer dominant gemaakt. Wij zien liever objecten op de weg om het verkeer te belemmeren in het doorrijden.”

Foto: REGIO8



Lees meer over:

Zebrapad|'s-Heerenberg|Didam|

Lees ook

Provincie moet keuze voor dieseltreinen op RegioExpres traject verbeteren

De provincie Gelderland moet beter uitleggen waarom ze kiezen voor dieseltreinen in plaats van elekt...

Saharazand zorgt voor topdrukte bij Achterhoekse wasstraten

Na dagen van overwaaiend Saharazand is het nu spitsuur bij wasstraten in de Achterhoek. Want naast m...

Bijna kwart miljoen euro nodig voor saneren vervuilde grond in Didam

Montferland verwacht bijna een kwart miljoen euro nodig te hebben om vervuilde grond onder een straa...

Jarenlange celstraf voor doodrijden van motorrijder (67) bij Zeddam

Een 24-jarige man uit Roermond moet drie jaar de gevangenis in voor het veroorzaken van een dodelijk...

Automobilisten botsen bij wegversmalling nabij 's-Heerenberg

Twee bestuurders zijn dinsdagavond laat op elkaar gebotst op de weg tussen Zeddam en ’s-Heerenberg. ...

Nieuwe opvangplekken voor Oekraïners in ’s-Heerenberg en Didam

Montferland heeft twee nieuwe locaties aangewezen voor de opvang van Oekraïeners. Het gaat om een be...