Ulft, Netherlands

De fiets op één en meer 30-wegen: Dit gaat Oude IJsselstreek met verkeer doen

Foto: REGIO8
De gemeente Oude IJsselstreek wil de komende jaren de nodige wegen en verkeerssituaties aan gaan pakken. Het nieuwe mobiliteitsplan, voor de jaren tot 2040, ligt nu ter inzage voor de inwoners. Het plan is onder andere opgesteld op basis van input van de inwoners zelf.
Bart Sollman | 28 november 2024 14:50 | Aangepast op 28 november 2024 14:50
“We hebben de verkeersknelpunten in beeld gebracht op een digitale kaart. Alle inwoners konden hierop punten aangeven waar ze iets aan wilden veranderen. Met de informatie uit die kaart zijn we aan de slag gegaan”, zegt verantwoordelijk wethouder Ria Ankersmit. Daarnaast zijn de ambtenaren ook zelf de gemeente ingetrokken. Op de fiets. “Het was tijd om met een frisse blik naar het verkeer in onze gemeente te kijken. We zijn daarom dit precies ook begonnen op de fiets door de gemeente om alles aan den lijven te ondervinden.”

Eén van de locaties waar veel meldingen over binnenkwamen is de Frank Daamenstraat en Dr. Ariënsstraat in Ulft. “Dat is een weg binnen de bebouwde kom die nu gebruikt wordt door doorgaand verkeer. We willen het liefst dat dat verkeer de provinciale wegen gaat gebruiken om Ulft heen”, aldus Ankersmit. Het plan is om de weg op den duur anders in te gaan richten en de maximum snelheid te verlagen naar dertig kilometer per uur. Dit wil de gemeente op meer plekken doorvoeren, zodat het niet-bestemmingsverkeer uit de kernen geweerd wordt.

Fietser op één
Eén van de belangrijkste uitgangspunten is dat de fietser en de veiligheid daarvan op één komt te staan. Ankersmit: “De auto is niet meer onze hoofdprioriteit. We gaan meer centra inrichten zoals het centrum van Ulft.” De Kerkstraat is daar een paar jaar geleden afgesloten voor verkeer. Ook staan er in Ulft al meerdere beugels waar elektrische fietsen aan vastgemaakt kunnen worden. In de andere kernen komen die er de komende tijd ook te staan. De volgorde waarop de renovaties plaats gaan vinden is nog niet helemaal duidelijk, de gemeente probeert het zoveel mogelijk te combineren met regulier onderhoud.

Rondweg Silvolde
In het plan staat ook het idee om een rondweg langs Silvolde op aan te leggen. “Maar dat duurt nog een hele tijd. Dat kan misschien zelfs wel na 2040 worden. Het is niet concreet, maar wel dé oplossing voor het verkeersprobleem in Terborg, Etten, Silvolde én Sinderen”, aldus Ankersmit. Het plan omvat een directe verbinding tussen Ulft en Varsseveld. Dit sluit aan bij de grote wens om het verkeer uit de kernen te mijden.
Op 10 december kunnen de inwoners van Oude IJsselstreek vragen stellen over het plan in een webinar. In maart neemt de gemeenteraad een besluit over het mobiliteitsplan.

Lees ook

Mogelijke verlaging Duitse 'vliegtax' kan Nederlanders lokken

Voor Nederlanders kan het aantrekkelijker worden om vanaf Duitse luchthavens te vliegen, nu de Duits...

Kans op natte sneeuw in de Achterhoek volgens weerboer Gerrit Vossers

Gerrit Vossers neemt iedere vrijdag voor De Gelderlander en REGIO8 de weersvoorspellingen voor het w...

Europese docenten werken in Achterhoek aan samenwerking: 'Voor de studenten een goede zaak'

Bij het Civon in Ulft zijn donderdag en vrijdag meer dan honderd docenten uit heel Europa samen voor...

Montferland grijpt in bij IKC: ‘Dit moest stoppen, anders liep het uit de hand’

De bouw van het Integraal Kindcentrum in ’s-Heerenberg krijgt een harde reset. De gemeenteraad van M...

Bestuurder botst op boom door gladheid in Megchelen

Een bestuurder is vrijdagochtend door gladheid met zijn auto tegen een boom geknald nabij Megchelen....

Oude IJsselstreek houdt vertrouwen in DRU ondanks afwezigheid Van der Wal

De gemeente Oude IJsselstreek houdt vertrouwen in de stichting DRU Industriepark, ook nu directeur-b...