“Onze energiekosten beginnen behoorlijk uit de pan te rijzen”, vertelt ondernemer Saskia Bos uit Doetinchem. “Wij zijn afgelopen jaar verdriedubbeld in onze energiekosten.”
Dat de deuren van haar winkel nu niet wagenwijd openstaan is voor Bos niet nieuw. “Wij doen dit eigenlijk al jaren als de temperatuur buiten daalt. Het scheelt ons op jaarbasis bijna duizend euro. Daar zijn we ons heel erg van bewust. " Bos vindt het fijn dat door de bordjes er een uniforme uitstraling ontstaat in de Doetinchemse binnenstad. Daarbij hopen we ook consumenten bewuster te maken”, aldus Bos. “Als je thuis bent zet je ook niet zomaar de deuren naar buiten los.”
Toch merkt Bos ook de nadelen van een gesloten deur, zoals de aarzeling van consumenten om binnen te komen. “Daarom hebben we ook wat spulletjes buiten gezet, zodat het wat meer opvalt”, zegt Bos. “Maar soms moet je mensen alsnog letterlijk over de drempel heen trekken door even naar de deur te lopen en open te doen.” Niet alle Doetinchemse winkeliers doen mee aan de actie. Bos hoopt dat meer ondernemers zich alsnog willen aansluiten. “Ik denk dat we er ons allemaal meer bewust van moeten zijn”, aldus Bos. “Het scheelt echt in de kosten en het is beter voor het klimaat om energie te besparen.”
Voor landelijke ketens ligt het anders
Toch snapt Bos dat het voor filiaalbedrijven, zoals landelijke ketens, lastiger ligt. “Zij zitten vaak met roldeuren of hebben vanuit hun hoofdkantoor beleid dat de deuren open moeten zijn. Maar ik verwacht dat ook zij de komende jaren nog wel zullen veranderen van gedachte”, aldus Bos.
Foto: REGIO8