“De auto wordt de gast, de voetganger en de fietser krijgen voorrang”, zegt wethouder Ingrid Lambregts van Doetinchem over de aanpassingen aan het gebied tussen Oude IJssel en binnenstad. “We willen de weg versmallen naar zes meter, waardoor verkeer in veel gevallen een andere route zal gaan zoeken.” Ze verwacht niet dat onder meer de Europaweg en de Oostelijke Randweg drukker gaan worden. “Integendeel, je ziet dat het wegennet is aangepakt. Doordat de capaciteit vergroot is, zal de verkeersafwikkeling alleen maar voorspoediger gaan lopen.”
Het Plan Oude IJssel – Binnenstad is opgesteld door een werkgroep die bestaat uit burgers, ondernemers en ambtenaren. Meer dan duizend Doetinchemmers hebben hun mening gegeven over het concept, waarna de uiteindelijke versie deze maand door de gemeenteraad zal gaan. Volgens Willy Ewes van de werkgroep was het broodnodig om naar de situatie van de stad te kijken. “De binnenstad van Doetinchem heeft van oorsprong natuurlijk de aantrekkingskracht op mensen om te winkelen”, aldus Ewes. “Het hele winkelgebeuren gaat veranderen, dus de je zult ook de functie van de binnenstad zullen moeten veranderen.”
Kritiek op plannen
Op het Aanvalsplan Doetinchem, waarvan het betrekken van de Oude IJssel bij de binnenstad een onderdeel is, zijn regelmatig negatieve reacties gekomen via sociale media. Ewes vindt dat mensen niet te makkelijk moeten oordelen over de veranderingen in Doetinchem. “Je kunt pas
kritiek geven wanneer je alle plannen goed tot je neemt”, zegt het lid van de werkgroep. “Je mag kritisch zijn op een rapport, maar zorg dan wel dat je weet hoe het plan in elkaar steekt.”
Foto: REGIO8